איך עובד שרת אחסון אתרים

27/04/2021

איך עובד שרת אחסון אתרים

כדאי לדעת בדיוק מה קורה עם שרת המנהל אתר. חברות אירוח אתרים עושות עבודה טובה בשיווק התכונות והיתרונות שלהן, אך בדרך כלל אינן מסבירות את היסודות.

מה תלמד בפרק זה?

מהי מערכת הפעלה, שרת אינטרנט, מסד נתונים ושפת יישומים.
איזו אפשרות לכל אחד מאלה פופולרית ביותר בסביבת אירוח אתרים.
ההבדל בין שרת לשרת אינטרנט.
מהי מחסנית LAMP.
שרת אירוח הוא רק מחשב
כשמדובר בזה, אנחנו מדברים על משהו שלא שונה מהמחשב השולחני האישי או מהמחשב הנייד שלך. השרתים הם קצת יותר גדולים, הרבה יותר חזקים, ובדרך כלל אין להם צגים ומקלדות משלהם, אבל בלב הם בדיוק כמו המחשבים שבהם אתה משתמש כל יום.

מלבד היותם הרבה יותר חזקים, יש למחשבים המשמשים להפעלת אתרים חיבורים מהירים מאוד לאינטרנט, כך שמבקרים רבים יכולים לגשת לשרת בו זמנית.

מערכות הפעלה לשרתים

מערכת ההפעלה היא הממשק העיקרי בין יישומים, משתמשים והמחשב הפיזי. אתה משתמש במערכת הפעלה מדי יום, גם אם מעולם לא חשבת על זה.

אם יש לך מחשב, מערכת ההפעלה שלך היא Windows. אם אתה משתמש ב- Mac, יש לך OSX. הטלפון שלך כנראה פועל במכשירי Android או iOS.

בדיוק כמו שאתה מחשב בבית או במשרד, השרתים זקוקים למערכת הפעלה. מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר עבור שרתים היא לינוקס.

אם אינך מכיר את לינוקס או שמעת על קשיי המחשוב האישי שלך, אל תדאג. בעוד מעט מאוד אנשים משתמשים בלינוקס עבור מחשבים שולחניים בביתם או במשרד, לינוקס היא הסטנדרט המוחלט לשרתים.

קל לשימוש גם. חברות אירוח אתרים מספקות לוחות בקרה, כלי ניהול וכלי התקנה, כך שלא תצטרכו לדעת (או לדאוג) לינוקס כלל כדי לחוות ניסיון מוצלח באחסון אתרים.

תוכניות אירוח מסוימות מספקות שרתים המריצים את מערכת ההפעלה Windows Server. אל תתבלבל כאן.

גם אם אתה מפעיל את Windows במחשב שלך, אין זו סיבה להשתמש ב- Windows גם בשרת. אין תועלת ממשית להתאמת מערכות ההפעלה הללו.

הסיבה היחידה להשתמש ב- Windows לשרת שלך היא אם אתה זקוק לה להפעלת תוכנה קניינית שפשוט לא תפעל ב- Linux, כמו .NET, ASP או Microsoft Silverlight.

לכל דבר אחר – וורדפרס, דרופל, ג'ומלה, כל אפליקציה שנכתבת ב- PHP, כל דבר שנבנה עם רובי או פייתון – לינוקס היא מערכת ההפעלה המועדפת.

שרת אינטרנט וירטואלי VPS

"שרת" מתייחס למכונה הפיזית או הווירטואלית, המחשב המחזיק את הקבצים ואת מסד הנתונים של האתר שלך. כאן תוכל לראות חבילות אחסון שרת VPS

למרבה הצער, יכול להיות איזה בלבול של מונחים מכיוון שיש גם פיסת תוכנה שנקראת "שרת אינטרנט". שרת האינטרנט הוא התוכנה האחראית לטיפול בבקשות מהאינטרנט.

כשאתה מקליד כתובת URL בשורת הכתובת של הדפדפן שלך, זה מתורגם לבקשה שמנותבת למחשב שמארח את האתר שאתה מחפש.

שרת האינטרנט – כלומר, התוכנה הנקראת שרת האינטרנט – מטפל בבקשה. הוא קורא את הבקשה, מגלה אילו יישומים אחרים זקוקים בכדי להפעיל או לגשת לקבצים, ואז לאחר השלמתו, הוא שולח תגובה חזרה לדפדפן.

התגובה שהוא שולח בחזרה היא (בדרך כלל) העמוד של האתר שאתה מנסה להסתכל עליו. תוכנת שרת האינטרנט משמשת כמתווכת בין האינטרנט לקבצים בשרת.

התהליך הבסיסי של אופן עבודתו של אתר.
שרת האינטרנט הנפוץ ביותר הוא תוכנית קוד פתוח בשם Apache. תוכלו למצוא אותו ברוב התוכניות לאירוח אתרים. ישנן כמה חלופות, שהנפוצה בהן היא ככל הנראה nginx. אם במקרה אתה מפעיל שרת Windows, ייתכן שאתה מפעיל IIS.

אלא אם כן יש לך כמה צרכים ספציפיים להפליא, אפאצ'י בסדר גמור. לרוב, לעולם לא תבחין בשרת האינטרנט שלך ולא אכפת לך ממנו.

מערכת ניהול מסדי נתונים
לרוב (לא לכולם, אך לרוב) האתרים נדרשת מערכת ניהול מסדי נתונים על מנת לאחסן תוכן ומידע אחר. זה יכול להיות פוסטים בבלוג, עמודים, מידע על מוצרים, נתונים על לקוחות או כל סוג אחר של תוכן, תלוי בסוג האתר שאתה מנהל.

מערכת ניהול מסדי הנתונים הנפוצה ביותר היא MySQL. זהו כלי תוכנה קוד פתוח חזק מאוד להפעלת מאגרי מידע מורכבים. זה בחינם לשימוש, והוא כבר זמין בתוכניות אירוח אתרים רבות.

MySQL הוא בסיס הנתונים הנבחר עבור מערכות ניהול התוכן הפופולריות ביותר, כגון WordPress, Drupal ו- Joomla. הוא גם מפעיל מספר פלטפורמות מסחר אלקטרוני, בוני אתרים, מערכות לוח מודעות ויישומי רשת חברתית.

ישנן כמה מערכות מסדי נתונים אחרות המשמשות יישומים מסוימים, ואתה עלול להיתקל בהן אם אתה עושה משהו ייחודי.

לדוגמא, PostgreSQL הוא קוד פתוח RDBMS הדומה פונקציונלית מאוד ל- MySQL, והוא בסיס הנתונים המוגדר כברירת מחדל עבור Ruby on Rails.

אז אם אתה משתמש במסגרת זו, עליך לוודא שאתה מוצא חברת אירוח שתומכת בה.

שכבת יישומים – שפות סקריפט

רוב האתרים (לא כולם, אך רובם) כיום דינמיים באופן כלשהו.

כשחושבים על מסד הנתונים ושרת האינטרנט בשני הסעיפים האחרונים, ברור שצריך להיות תוכנה כלשהי שמביאה תוכן ממסד הנתונים ושולחת אותו לשרת האינטרנט. זה מה שכל יישומים כמו מערכות ניהול תוכן (CMS) עוסקים בהם.

בין אם מדובר במנוע בלוגים פשוט, CMS מורכב, אתר מסחר אלקטרוני או מערכת ניהול פרויקטים (או כל דבר אחר), אתרים עם תכונות אינטראקטיביות ותוכן דינמי הם תוכנות מחשב, ויש לכתוב אותם בשפת תכנות.

אינך צריך לדעת את השפה כדי להשתמש בתוכנית, אך שרת אירוח האתרים שלך צריך לדעת אותה. השפה הפופולרית ביותר ליישומי אינטרנט דינמיים היא PHP, ותגלה כי הרוב המכריע של מארחי אתרים תומכים בשפה זו.

אם אתה צריך להשתמש ביישום (או לפתח יישום) בשפה אחרת (רובי ופייתון פופולריים) ודא שאתה מוצא חברת אירוח אתרים שתומכת בשפה שאתה צריך.

מחסנית מנורה
מחסנית LAMP
בכל חלק לעיל זיהיתי את האפשרות הנפוצה ביותר בכל קטגוריה: לינוקס עבור מערכת ההפעלה, אפאצ'י לשרת האינטרנט, MySQL למסד הנתונים ו- PHP ליישום.

ארבע טכנולוגיות אלה מכונות לפעמים "מחסנית LAMP", כאשר LAMP הוא ראשי תיבות (Linux, Apache, MySQL, PHP). אם אתה רואה אתרי אירוח אתרים או דרישות יישום אזכור ערימת LAMP, המשמעות של זה.

מודולים

יישומים מסוימים דורשים מודולים או תוספים ספציפיים לאחת או יותר מהטכנולוגיות הללו. שני המקומות הנפוצים ביותר הדורשים מודולים נוספים הם שרת האינטרנט (Apache) ושפת היישום (PHP).

לדוגמה, אם ליישום שלך יהיו כתובות אתרים יפות (כתובות אתרים נקיות עם שמות הניתנים לקריאה אנושית במקום קודים שנוצרו על ידי מחשב), ייתכן שהיישום שלך ידרוש את מודול אפאצ'י mod_rewrite

אם היישום שלך מבצע עבודה רבה בצד השרת עם תמונות, ייתכן שתצטרך את ספריית הגרפיקה של GD עבור PHP.

מומלץ לבדוק את הדרישות הספציפיות של היישום המיועד שלך, ואז להשוות בין חברות אירוח אתרים שונות כדי לראות אם יש להם את התכונות הדרושות לך.

הערה על גרסאות

לכל הכלים הללו יש גרסאות שונות שפורסמו, למשל PHP 5 ו- PHP 7. רוב חברות אירוח אתרים משתמשות במהדורה היציבה האחרונה לכל טכנולוגיה, אך המדיניות משתנה.

בדרך כלל אינך צריך לדאוג לדברים כמו מודולים ומספרי גרסאות אם אתה משתמש בכלי התקנה בלחיצה אחת כמו Softaculous, Fantastico או סקריפטים פשוטים.

עם זאת, אם אתה מתקין משהו באופן ידני, כדאי לבדוק פעמיים דברים מסוג זה.

סיכום

שרת הוא מחשב (פיזי או וירטואלי) שמנהל אתר. יושב על מחשב זה חבילת תוכנות הקשורות זו בזו המפעילה את האתר שלך.

השניים הבאים נדרשים בהחלט:

מערכת הפעלה
שרת אינטרנט
אם אתה עושה משהו אחר מלבד הגשת קבצים סטטיים, עליך גם:

מאגר מידע
שפת תכנות
תוכנה שמפעילה אתר.
האפשרויות הנפוצות ביותר בארבעת הפריטים הללו הן מחסנית LAMP: לינוקס (מערכת הפעלה), אפאצ'י (שרת אינטרנט), MySQL (מסד נתונים), PHP (שפת תכנות).

ודא שספק אירוח האתרים שתבחר תומך בטכנולוגיות הנדרשות ליישומים שאתה מתכנן להשתמש בהם.

המאמר תורגם מאנגלית לעברית.

נכתב עלידי אדם מיכאל ווד