הקשר בין אחסון אתרים למיקומם במנועי חיפוש

26/10/2016

הקשר בין אחסון אתרים למיקומם במנועי חיפוש

כאשר משתמש מקליד ביטוי במנוע חיפוש כגון גוגל, יאהו, בינג ואחרים, הוא מצפה לקבל רשימה של תוצאות רלוונטיות. בעידן בו כל כך הרבה אתרי אינטרנט עשויים להיות רלוונטיים לכל ביטוי, קיימים אלגוריתמים סבוכים המאפשרים למנוע החיפוש לדרג את התוצאות המוצגות, ומתברר כי קיים קשר הדוק בין אחסון אתרים לבין דירוגם.

הסיבה: אחסון אתר במיקום כלשהו עשוי להשפיע על מהירות ההעלאה שלו למשתמש, על זמן התגובה של דפים בתוך האתר ובאופן כללי על חוויית המשתמש. מעבר לרלוונטיות של התוכן שיש באתר, אם הוא מאוחסן באופן שיגרום למשתמש אי נוחות כלשהי, סביר להניח כי מנוע החיפוש ידרג אותו במיקום נמוך, לעתים אפילו נמוך יותר מאתרים שאינם קולעים בדיוק למטרה.

איטי ועצבני

לגורם המהירות בה נטען האתר יש שני היבטים העשויים להשפיע על דירוגו במנועי חיפוש:

מצד אחד ישנם הרובוטים של מנועי החיפוש, אשר סורקים כל הזמן אתרי אינטרנט וכך מאפשרים שמירה על רלוונטיות. אם אתר כלשהו מאוחסן במיקום שמקשה על טעינתו או אפילו קורס מעת לעת, הרובוט עלול לפסוח על סריקת אותו אתר – וכך ייפגע הדירוג שלו ברשימת התוצאות.

מצד שני ישנם הגולשים המגיעים לאתר. אם ייאלצו להמתין זמן רב מדי עד שייטען או יגיב, ועל אחת כמה וכמה אם יקבלו הודעת שגיאה, סביר להניח שהם ייצאו ממנו במהירות. מנועי החיפוש מזהים יציאות מהירות מן האתר ומסיקים מכך שהוא פחות רלוונטי – סיבה נוספת לפגיעה בדירוג.

היבט נוסף של זמני טעינת האתר או התגובה בו הינו חוויית המשתמש. מאחר ומנועי החיפוש אינם מעוניינים להציג למשתמשיהם אתרים שיגרמו להם חוויית משתמש לא-נעימה, הם יעדיפו להציג את האתרים הללו במיקומים נמוכים יותר.

איזו מדינה

לוקליזציה פירושה התאמת האתר למדינה ולקהל היעד שלה, ואחסון אתרים על שרתים מקומיים בדרך כלל נתפס בעיני מנועי החיפוש כרלוונטי יותר מאשר אתרים הנמצאים בשרתים בחו"ל. כך למשל אתר המיועד לקהל גולשים ישראלי יעלה יותר מהר אם הוא יימצא בישראל, מה שמוביל לחוויית משתמש טובה יותר ולערך גבוה יותר בעיני מנועי החיפוש – ולבסוף לדירוג גבוה יותר ברשימת התוצאות. הדבר בולט במיוחד כאשר הגישה לאתרים אלה נעשית באמצעות מכשיר סלולרי כגון טאבלט או סמארטפון, שכן במקרה כזה יש השפעה גם לרשת הסלולרית המקומית, ויהיה לה קל יותר להעלות אתר שנמצא באותה מדינה מאשר במדינה אחרת.

באופן דומה מנועי החיפוש נוטים להעריך לוקליזציה המתבטאת בשמות דומיין בשפת המדינה בה נערך החיפוש (ולכן רואים בישראל יותר ויותר שמות דומיין בעברית), שמות דומיין שיש להם סיומת מקומית (co.il), אתרים שהתוכן שלהם תואם לשפה המדוברת במדינה וכתובות IP מקומיות.

אתרים מרובים

אם אדם אחד מפעיל מספר אתרים שונים שכולם נמצאים על אותו שרת, מנועי החיפוש עשויים לזהות כי כתובות ה-IP של האתרים זהות או דומות, ובמקרים מסוימים בהם קיימים קישורים בין האתרים השונים יתכן והדירוג של כולם ייפגע. כלומר מוטב להפריד בין מקומותיהם הפיזיים של אתרים שונים, או לכל הפחות לבחור בחבילת אחסון המאפשרת הקצאת כתובות IP שונות.

לסיכום – מה בכל זאת הקשר בין אחסון אתרים למיקומם במנועי חיפוש

כל אתר רוצה להופיע כמה שיותר גבוה ברשימת תוצאות החיפוש, והשקעה באחסון האתר פירושה השקעה בדירוג. בעת בחירת חבילת אחסון אתרים, מומלץ לוודא כי האתר יימצא על שרת יציב וחזק, להשקיע בהתאמת החבילה אל המדינה בה הוא פועל, ובמקרה של מספר אתרים מומלץ להתייחס אל כל אחד מהם כאתר נפרד בפני עצמו.

למונח SEO בויקיפדיה