קניית שם דומיין
מה זה אחסון אתרים?

מה זה אחסון אתרים?

על מנת להבין את צמד המילים הזה, "אחסון אתרים", אשר עלול להיראות מוזר עבור מי שאינו מתמצא בתחום האינטרנט, הבה נתבונן קודם במחשב הביתי שלכם. יש בו קבצים שונים, כגון תמונות, קטעי קול או מסמכים, ומי שיכול לגשת אליהם הוא אתם, המשתמשים של המחשב. הקבצים הללו מאוחסנים על גבי הדיסק הקשיח של המחשב שלכם, והצפייה בהם מוגבלת רק לאדם שמשתמש במחשב הספציפי הזה באותו רגע.

כאשר מדובר באתר אינטרנט, הדבר מאוד דומה: גם בו יש קבצים שונים שצריכים להיות מאוחסנים במקום כלשהו, אולם במקרה הזה אתם מצפים שמשתמשים רבים יוכלו לגשת לקבצים הללו ממחשבים שונים וממקומות שונים בישראל או בעולם. לשם כך כבר לא מספיק לאחסן את קבצי האתר על גבי דיסק קשיח של מחשב ביתי; יש צורך לאחסן אותם על גבי מחשב אחר, המכונה "שרת", בעל עוצמה גדולה יותר, המסוגל לאפשר לכמות גדולה של גולשים לצפות באתר.

זה מה שעושה הוסט סנטר: מציעה לבעלי אתרים שרתים בהם ניתן לאחסן את קבצי האתר שלהם, כך שכמויות גדולות של גולשים יוכלו לגשת אל האתר בו זמנית, לצפות בו ולעשות בו פעולות שונות.

הבדלים בין חבילות אחסון אתרים

הואיל וכל אתר דורש כמות מסוימת של מקום, הנגזרת מאופיו – לדוגמה, אתר אינטרנט תדמיתי הכולל עמוד אחד עם מעט תמונות והרבה טקסט, לעומת חנות וירטואלית בינלאומית המציגה תמונות של מוצרים, סרטוני וידאו של אופן השימוש במוצר וכדומה – אזי קיימים הבדלים בין חבילות האחסון המוצעות לבעלי האתרים. כך, כל אחד יכול לרכוש שטח אחסון מסוים על גבי השרת בהתאם לצרכיו ולאופי האתר שלו.

בנוסף לאחסון של קבצי האתר, בעת רכישת חבילת אחסון ניתן לקבל שירותים נוספים, בהם שירותי גיבוי לתכני האתר, אבטחה מפני ניסיונות פריצה, שירותי האצת מהירות, תמיכה טכנית, רישום דומיין (כתובת אתר באינטרנט) ללא תשלום ועוד.

כיצד בוחרים את החבילה המתאימה לכם?

הואיל והחבילות מגוונות ונבדלות במספר פרמטרים על מנת להתאים במדויק לצרכי כל אתר, אלה הדברים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת החבילה הנדרשת לכם:

  • מהירות: ככל שמהירות האתר גבוהה יותר, כך האתר ידורג גבוה יותר בגוגל ובמנועי חיפוש נוספים. מדוע? משום שאתר המגיב באיטיות עשוי לתסכל גולשים, בעוד שאתר המגיב במהירות יביא לחוויית משתמש חיובית. על כן מומלץ לבחור בשרת הנמצא באיזור גיאוגרפי קרוב לגולשי קהל היעד שלו – שרת ישראלי לגולשים ישראליים וכדומה.
  • אבטחה: לא לכל הגולשים יש כוונות טובות, וחלקם עשויים לנסות לפרוץ אל האתר מתוך כוונות זדון. לכן ודאו כי חבילת אחסון האתרים שלכם כוללת גם אמצעי אבטחה והגנה על המידע והקבצים שלכם.
  • שרות ותמיכה: תפעול אתר אינטרנט אמנם איננו מסובך במיוחד, אולם לעיתים עלולים להיתקל בבעיה או להזדקק לתשובה של מומחה. זו הסיבה שבהוסט סנטר תקבלו תמיכה מקצועית לניהול השרתים שעליהם מאוחסן האתר שלכם.
  • אפשרות גיבוי: השרתים אמנם מאובטחים ואין סיבה לדאגה, אולם כל על צרה שלא תבוא, מומלץ לוודא כי קיימת אפשרות לבצע גיבוי לכל המידע והקבצים שלכם.
  • הטבות ותוספות שונות: בדקו מה עוד אתם יכולים לקבל בחבילה שלכם. רישום דומיין ללא תשלום, העברת אתר, האצת מהירות ביצועים וכדומה.

אם אינכם בטוחים באיזו חבילת אחסון אתרים אתם צריכים לבחור, המומחים של הוסט סנטר עומדים לשירותים וישמחו לייעץ לכם. צרו איתנו קשר עוד היום וקבלו הצעה לחבילת האחסון המתאימה ביותר לאתר שלכם.

אחסון שיתופי או שרת vps

אחסון שיתופי או שרת vps

הקמתם אתר אינטרנט ותהיתם מה הדרך הטובה ביותר להפעיל אותו, ואז שמעתם עוד קיצור טכני בעל שלוש אותיות: VPS. מאמר זה בא להסביר מה זה VPS, למה צריך את זה, ואילו יתרונות יש לו כפתרון לאחסון אתר באינטרנט.

בעבר, כאשר בעל עסק רצה להקים או לשדרג את נוכחותו באינטרנט, עמדו בפניו שתי אפשרויות עיקריות לאחסון האתר: אחסון שיתופי (shared hosting) ואחסון פרטי/ייעודי (dedicated hosting). היה מדובר בשני קצוות קיצוניים, והיה ברור לאיזה צורך משמש כל פתרון: אם היה מדובר באתר/שירות שמשרת אלפי (ואף יותר) משתמשים בו־זמנית, דורש אבטחה לא סטנדרטית, ועוד מקרי קצה כאלה וכאלה, היה מקובל לרכוש אחסון ייעודי (להשכיר שרת פרטי), לרכוש שרת פרטי ולאחסנו בחוות שרתים, ולפעמים אף להציב שרתים בבית העסק עצמו (on-site). לרוב המכריע של אתרי האינטרנט הפשוטים ניתן היה להסתפק בשירותי אחסון שיתופי.

בזמן שיתרונותיו של אחסון ייעודי ברורים, היו לו גם חסרונות עצומים: העלויות של רכישה או שכירות הציוד והתוכנה התחילו במאות דולרים בחודש, מחיר שלא כלל את ניהול השרתים—מה שדרש תשלום נוסף למשכיר, או עובד נוסף בבית העסק שמטרתו להתקין ולתחזק את השרתים. במסגרת הניהול היה צריך לדאוג גם לבלאי פיזי של החומרה, מה שהוסיף לעלויות הגבוהות. זאת לעומת כמה עשרות שקלים עבור אחסון שיתופי שכלל בתוכו דאגה לכל הפרמטרים הללו.

מהו VPS?

כיום יש פתרון ביניים שנגיש מבחינה כספית לרוב בתי העסק ואף אנשים פרטיים, ונותן את עיקר היתרונות של אחסון ייעודי וגם של האחסון השיתופי. פתרון זה נקרא שרת פרטי וירטואלי (Virtual Private Server), או VPS. שרתים וירטואליים (VPS) הם למעשה הקצאות משאבי מחשב על גבי מחשב או מקבץ מחשבים גדול יותר, אשר מתנהגים כמחשב אישי לכל דבר. הקצאת המשאבים מובטחת לכל לקוח, אך בו זמנית מתאפשר ניהול יעיל יותר של משאבי "המחשב הגדול" על ידי שימוש נכון במעבדים או ליבות מרובות, ובכלל שימוש יעיל במשאבים עודפים. בנוסף, ל־VPS יתרון עצום בצורת היכולת להגדיל את משאבי השרת באופן שרירותי, מה שלא מתאפשר בקלות בשרתים הייעודיים של פעם, ואף באחסון שיתופי.

התקיימה תקופת ביניים במעבר משרתים פיזיים ייעודיים לווירטואליים, כך שהיו מערכות וירטואליזציה שביצעו תיעדוף דינמי (VPS), וכאלה שהקצו באופן קבוע משאבים ללא ניהול חכם, לעיתים בכינויVDS – Virtual Dedicated Server. כיום אין הבדל כזה, שכן המערכות יודעות לבצע הקצעת משאבים דינמית ללא פגיעה במשאבים של אף שרת וירטואלי בודד. כאן נכנס מושג נוסף שנהיה מעין buzzword – "הענן". בתקופה הקודמת, כפי שאומרת האמירה המפורסמת, לא היה "ענן", אלא מחשב של מישהו אחר. כיום קיימות מערכות מתוחכמות יותר, שבהן שרת וירטואלי (VPS) אחד נמצא על מחשבים מרובים, לעיתים אף במיקומים פיזיים שונים.

כיצד ומדוע נולדה הטכנולוגיה

קיימות נסיבות ברורות וכמעט בלתי נמנעות שאפשרו את טכנולוגיית הווירטואליזציה שאנו מכירים היום: ירידה במחירי החומרה, התאמת החומרה לצרכי ספקי האחסון, והתקדמות בפיתוח מערכות השליטה כגול VMWare. עם זאת, שרתים וירטואליים עדיין עולים יותר מאחסון שיתופי, ועדיין מצריכים ניהול עצמי ברמה מסוימת—אז איך נהיה המוצר אטרקטיבי היום למערכות קטנות כפי ששרתים ייעודיים לא היו בעבר?

הסיבה העיקרית היא שהתרחשה מהפכה שקטה הן במערכות ניהול השרתים, והן במערכות ניהול התוכן עבור אתרי אינטרנט. בראש ובראשונה הדבר מתבטא בסטנדרטיזציה של כל התוכנות במחסנית הפיתוח והפריסה  (development and deployment stack) של מערכות אינטרנטיות, ובכך הנמכה גורפת בעלויות.

כך למשל, למרות השמצות רבות בקרב מתכנתים, אין ספק שמחסנית ה־LAMP (Linux–Apache–MySQL–PHP) תפסה את הרוב המכריע של שוק מערכות האתרים. רק למערכת ניהול התוכן WordPress המבוססת על מחסנית זו קיים נתח שוק של 50–80% מבין אתרי האינטרנט הדינמיים (תלוי את מי שואלים), נכון לפברואר 2017.

אולי יעניין אותך גם: אחסון אתר וורדפרס

המערכת הנפוצה ביותר שאינה מבוססת על מחסנית ה־LAMP היא ככל הנראה DotNetNuke, עם נתח שוק של מתחת לאחוז בודד. המיוחד במחסנית ה־LAMP – שהיא חינמית לחלוטין וחוסכת 100% מהעלויות הראשוניות של התוכנה, למרות שקיימים המון שירותים נלווים בתשלום במידת הצורך. כמו כן, בצד של ניהול השרת, מערכת ה־cPanel/WHM הפכה לסטנדרט בתעשייה, הן לניהול שרת עם אתר בודד, והן לניהול שרת שיתופי שמחזיק מאות אתרים. מערכת זו אינה חינמית, אך חוסכת עלויות ניהול עצומות שהיו בעבר, גם למשתמשי גרסאות ישנות של מערכת זו.

מהצד השני, הסטנדרטיזציה כאמור של מערכות ניהול האתרים (דוגמת WordPress, Joomla, Magento) הציבה דרישות חדשות לכל אתר, קטן ככל שיהיה, שקשה יותר למלא על שרת שיתופי. מערכות אלו מתאימות לשלל רחב של שימושים, ולכן יש בהן אפשרויות רבות למשתמש, שמצריכות יותר משאבים קבועים – מצב שמחמיר עם הזמן. למשל, המערכת WordPress המליצה בעבר על קיום 256 מ"ב זיכרון (RAM) על השרת, אך לא היה מדובר במשאבים ייעודיים עבור המערכת. כיום ללא תוספים או שינויים מיוחדים, זו בערך הדרישה המינימלית למשאבים ייעודיים. מערכות אחרות (במיוחד Magento) מרחיקות לכת הרבה יותר, ודורשות בפועל כ־2 ג"ב זיכרון, מה שלא סביר עבור לקוח אחד על שרת שיתופי. למפתחי מערכות אלה אין אינטרס להשקיע בהורדת הדרישות הטכניות, שכן זה דורש מאמץ אדיר של מהנדסים ללא תועלת משמעותית לחברות המפתחות את המוצרים הללו.

איזה VPS בכל זאת מתאים לי?

כפי שכתוב לעיל, בשנת 2017 המערכות כבר אחידות למדי, ועל פניו נשאר רק להחליט על כמות המשאבים הנדרשים עבור המערכת. חברת האחסון תדע להתאים לכם בדיוק את מה שנדרש—דבר נוסף שחוסך עלויות של השכרת מומחה שהיו בעבר. עם זאת, אליה וקוץ בה: בכל זאת מומלץ להכיר כמה תכונות של שרתים, ובכלל לא הוזכרו לעיל מקרים של אחסון מערכת/שירות ייעודיים עבור בית העסק לשימוש פנימי, וכו'.

ראשית, חשוב לציין דבר ברור, שבעצם לא תמיד ברור: אם ברשותכם מערכת שדורשת יותר משאבים ממה שמוקצה לכם, ניתן ליצור קשר עם חברת האחסון ולבקש להגדיל את המשאבים בתשלום נוסף—חוץ משניים: מהירות הדיסק הקשיח, ומהירות השרת. אגע מיד בנושא הדיסק, אבל בנושא מהירות השרת, צוואר הבקבוק הוא ההשהיה (latency) – הזמן המינימלי שלוקח לבקשה להגיע לשרת ולחזוק ללקוח. לכן יש צורך לבחור VPS שהמיקום הגיאוגרפי שלו יהיה קרוב ככל היותר לבסיס הלקוחות של העסק שלכם. במילים אחרות, אם רוב לקוחותיכם נמצאים בישראל, השרת צריך לשבת גם הוא בישראל. נתון ההשהיה אינו זניח כלל, ועלול להווה את גורם האיטיות הגדול ביותר עבור האתר שלכם, אם השרת לא נמצא בישראל.

מעבר לזה, להלן הנתונים הטכניים שספק האחסון ייתן עבור VPS, ויש צורך להכיר. מדובר באותם נתונים כמו במחשב אישי, אך הדרישות עבור שרת וירטואלי שמחזיק אתר שונות מהמחשב בבית. מומלץ להתייעץ עם חברת האחסון וצריכת המערכת שלכם לגבי:

  • כמות ליבות / כוח העיבוד
  • גודל זיכרון (RAM)
  • נפח דיסק
  • רוחב פס

יש צורך לרכוש לפחות את כמות המשאבים לעיל שהמערכת שלכם דורשת, בנוסף לדרישות מינימליות של מערכת ההפעלה. רוחב הפס נקבע על ידי כמות המשתמשים שאתם צופים לאתר/מערכת שלכם, ואם האתר כבד במדיה (תמונות, וידאו פנימי) או מאפשר העלאת מדיה על ידי גולשים. כאמור, לדיסק יש מאפיין של מהירות בנוסף לנפח. מהירות זו לא נמדדת במספרים בדרך כלל, אבל יש הבדל של שמים וארץ בין דיסקים קשיחים "רגילים" (SATA) ואפילו מתקדמים יותר (כגון SAS), לבין Solid State Drives (SSD). חשוב לבקש שהשרת הווירטואלי יהיה ממוקם על SSD.

הערה בנושא מערכות הפעלה והתוכנה שתותקן על השרת: כאמור, לאתרי אינטרנט מתאימה מחסנית LAMP (מבוססת לינוקס, בדרך כלל CentOS) לרוב המקרים. עם זאת, תיתכנה דרישות אחרות למערכת שלכם, ויש גם יתרונות למערכות אחרות. יש לזכור שבשרתי לינוקס לא מותקן ממשק גרפי, ולכן ניהול שרת עם מערכת לא סטנדרטית עלול להיות קשה ביותר. לדוגמא, אם ברשותכם מערכת שתפקידה לתשאל שירותים חיצוניים (כגון מערכת שעושה ניתוח של ציוצים מהאתר Twitter), יתכן שכדאי להריץ אותה על שרת Windows. שרתי Windows דורשים יותר משאבים ועולים מעט יותר, אבל יש להם ממשק גרפי מובנה, ולכן אינם דורשים יכולות טכניות מיוחדות לביצוע פעולות רבות. כמו כן ניתן לקבל תמיכה טכנית מחברת מייקרוסופט, וליהנות ממגוון תוכנות ושירותים נלווים שעובדים על Windows אבל לא על לינוקס. ניתן אף להתקין מחסנית של Apache–MySQL–PHP על Windows (המכוּנה WAMP).

ניהול, אבטחה וגיבויים

הנושא של הניהול ומה שנעוץ בכך אינו נושא למאמר זה, אך כאמור אין היום צורך בהשכרת איש מקצוע ייעודי שינהל VPS אחד או כמות קטנה של שרתים. לאתרים קטנים לעיתים אפשר להסתדר ללא ניהול כלל, אך מומלץ להיעזר בשירותי ניהול בסיסיים הניתנים על ידי חברת האחסון (מדובר בעלות מזערית לעומת איש מקצוע פרטי).

מה שבדרך כלל אינו נכלל בניהול זה הן שתי נקודות חשובות ביותר: אבטחה וגיבויים מתקדמים. רוב ספקי האחסון נותנים שירות זה, אך מדובר ברמה/שכבה אחת בלבד. בנושא אבטחה קיימת אצל הספק אבטחה ברמת רשת, ואף התקנת חומת אש (firewall) על השרת. זה אינו מכסה את אבטחת המערכת/אתר, וזו שכבה שדרכה מתבצעות כמעט כל הפרצות. הפתרון הבסיסי ביותר הוא לעדכן באופן תדיר את כל מערכות האתר ולהשתמש רק במערכות ללא פרצות יעודות, אבל לעיתים זה לא מספיק ויש צורך להיעזר באיש מקצוע ייעודי (יתכן שאיש זה יגיע מטעם בונה האתר, או מטעם חברת האחסון, כשירות נוסף).

בצד של הגיבויים, ספק האחסון ייתן בדרך כלל גיבוי ברמת שרת שלם (snapshot), אך מדובר בשחזור עם עלות זמן גבוהה ולכן ככלל גם עלות כספית. מומלץ לעבוד לפחות בשתי רמות גיבוי נוספות:

  • גיבוי הקבצים האישיים בשרת: גיבוי כל הקבצים ברמת האתר/מתחם (domain). מערכת cPanel/WHM מאפשר גיבוי מסוג זה בתוכה, אך מומלץ לגבות ליעד חיצוני.
  • גיבוי הקבצים הקריטיים של המערכת: מסד הנתונים של המערכת, ולעיתים גם קבצי הקוד, ישתנו בתדירות גבוהה, ולכן מומלץ לגבות אותם בנפרד. ניתן לכתוב תוכנית שתבצע את הגיבוי, או לרכוש תוכנית חיצונית עם יותר אפשרויות.

לא ניתן לסכם במאמר קצר זה את כל מה שיש להגיד על אחסון על שרתים וירטואליים פרטיים (VPS), אך אנו מקווים שהצלחנו לתת אוריינטציה בסיסית לגבי מה צריך כדי לרכוש ולתפעל שרת כזה. נשמח לענות על כל שאלה בנוגע לשירותים שלנו .

בחירת חברת אחסון לקידום אתרים

בחירת חברת אחסון לקידום אתרים

בשנים האחרונות חל שינוי לטובה בכל הקשור לחברות אחסון האתרים בארץ : אם פעם אפשרויות בארץ היו יקרות פי כמה וכמה מאשר המקבילות בחו"ל, הרי שהיום ניתן למצוא אחסון במחיר שווה לכל נפש ואפילו חבילות אחסון ייעודיות למערכות ניהול תוכן כגון וורדפרס.

אבל האם כל החבילות יתרמו לקידום האתר שלכם באותה מידה? זו כבר שאלה אחרת לגמרי והיא תלויה בהרבה מאוד גורמים שלפעמיים אנחנו פשוט לא לוקחים בחשבון לפני שאנחנו בוחרים חברת אחסון.

מהירות עליית האתר

גוגל רוצה אתרים מהירים והיא אף מודה בכך שאתר מהיר יכול להיות מדורג במיקום גבוה יותר מאשר אתר איטי העוסק באותו תחום. מהירות אתרים היא פקטור שהופך משמעותי יותר ויורת באספקט של קידום אתרים. לכן, בראש ובראשונה אנחנו צריכים לוודא שהשרת בו מאוחסן האתר שלנו מתאים לקהל היעד העיקרי אותו נרצה לשרת. אם יש לנו אתר שמיועד לשוק המקומי (ישראל), בדרך כלל לא תהיה לנו בעיה מכיוון שמרבית חברות האחסון משתמשות בשרתים מקומיים.

לעומת זאת, אם יש לנו אתר בין לאומי, אבל אנחנו עדיין רוצים לאחסן אותו בחברה מקומית שתיתן לנו תמיכה טכנית מהירה ויעילה, אנחנו צריכים לברר אם לחברה יש אפשרות לתת לנו לאחסן את האתר בשרת מחוץ לישראל כמו שרת באירופה או בארה"ב.

פקטור נוסף שמשפיע על מהירות עליית האתר הוא כמות המשאבים שזמינים לאתר שלנו בחברת האחסון. עבור רוב האתרים הקטנים ואפילו הבינוניים שהם בעיקר אתרי תוכן או אתרי תדמית, אפשר להסתפק באחסון שיתופי. לעומת זאת, אתרים מורכבים שדורשים הרבה משאבי מערכת או אתרים בעלי תנועה רבה, בדרך כלל יזדקקו לשרת פרטי וירטואלי בו ניתן להקצות משאבים נפרדים לכל אתר בלי שאלו יפגעו בביצועים של שאר האתרים על השרת. לכן, צריך להשוות גם בין המחירים והתכונות השונות של חבילות ה –VPS בחברות השונות ולא להסתפק בהשוואה בין חבילות האחסון הסטנדרטיות.

מספר האתרים בחבילה

רוב חברות האחסון מספקות מספר חבילות אחסון שנבדלות זו מזו במספר האתרים שניתן להשתמש בהם על גבי אותה החבילה. אם אתם מבצעים קידום של כמה אתרים במקביל, עדיף לכם לבחור בחבילות המתאימות לכמה אתרים על מנת לחסוך בעלויות ולגשת ולהקל על הגישה לאתרים השונים. רצוי להדגיש שאם אתם מקדמים מספר אתרים ורוצים לקשר ביניהם, ייתכן שעדיף שתבקשו מחברת אחסון האתרים שכל אתר יהיה מאוחסן על כתובת IP אחרת (ברמת ה – C Class) על מנת למזער את הסיכוי שתקבלו דירוגים נמוכים יותר בשל יצירת קישורים צולבים.

מידת הזמינות של האתרים

מידת הזמינות של האתרים (Uptime) היא למעשה חלק הזמן (באחוזים) בו האתר שלכם זמין וניתן לגשת אליו. כצפוי, הסטנדרט של רוב חברות האחסון הוא זמינות ברמה של 99%, אך למרבה הצער, עדיין ניתן להיתקל פה ושם רמת הזמינות האמיתית של האתרים שלהן היא נמוכה יותר. אתר עם זמינות נמוכה הוא אתר שגוגל עשוי להיתקל בקשיים לגשת אליו ולכן יהיה קשה לו להציג תמונה אמתית ומעודכנת של האתר, מה שכמובן יפגע במאמצי הקידום שלו.

עוד דבר שעלול לפגוע בזמינות של האתר היא מערכת לא מוגנת שחדירה לתקיפות מסוג DDoS, תקיפות שנועדו להעמיס על השרתים ולמנוע מגולשים לגיטימיים לגשת אליהם (כלומר, לגלוש באתרים המאוחסנים עליהם). רוב חברות האחסון המודרניות מציעות תוכנות ואמצעי הגנה שונים כנגד תקיפות אלו כחלק אינטגרלי מחבילות האחסון שלהן.

אם אתם רוצים להיות בטוחים שחברת האחסון בה אתם בוחרים היא אמינה ומקצועית, בקשו ממנה לשלוח לכם דו"ח זמינות כולל של האתרים שלה. רוב החברות המקצועיות ישמחו לשלוח לכם את הדו"ח.

גיבוי יום יומי

למרות שבדרך כלל מפתחים את האתר בסביבת פיתוח מקומית מחוץ לחברת האחסון שלו, עדיין ישנם מצבים בהם שוכחים לבצע גיבויים בזמן שינוי או עדכון האתר ויוצרים מצב בו אין אפשרות לחזור אחורה לגרסה קודמת. אם האתר לא עולה או מוצג בצורה לא נכונה בגלל השינוי, גוגל עשוי להוריד את הדירוג של האתר בתוצאות. בדיוק למקרים האלו נועדה האפשרות לגבות את האתרים על גבי השרת בו הוא מאוחסן. ברוב חברות האחסון מציעים גיבוי יום יומי שנשמר בספריה נפרדת על השרת ואפשר לגשת אליה בקלות דרך שירות ה – FTP  על מנת לשלוף את הקבצים המקוריים.

הגנות על גבי השרת עצמו

גוגל דואגת לא רק להצגת האתרים הרלוונטיים ביותר עבור הגולש, אלא גם מזהירה אותו מפני אתרים לא בטוחים שעלולים להזיק למחשב שלו. אתרים כאלו הם בדרך כלל אתרים שהוחדר אליהם וירוס או סקריפט זדוני שעשוי להדביק מחשבים אחרים. ברגע שגוגל מזהה אתר לא בטוח, הוא מציג אזהרה בצורה בולטת בתוצאות ואף מונעת את הכניסה של הגולשים לאתר.

על מנת למזער את הסיכוי שהאתר שלכם ייפרץ, עליכם לבחור בחברת אחסון עם מערכת הגנה מובנית כגון חומת אש (Firewall) או אפשרות להגן על תיקיות רגישות ברמת השרת עצמו (תכונה שנמצאת ברוב המכריע של תוכנות ניהול השרת כגון Cpanel). למידע נוסף על אבטחת אתרים (בדגש על אתרי וורדפרס).

לסיכום, אל תסתפקו בבדיקה שטחית לפני בחירת חברת אחסון, אלא בצעו השוואה מדוקדקת במטרה למצוא את החברה שתספק לגולשים שלכם את חווית השימוש הטובה ביותר וגם תתרום לקידום שלו במנועי חיפוש.

הקשר בין אחסון אתרים למיקומם במנועי חיפוש

הקשר בין אחסון אתרים למיקומם במנועי חיפוש

כאשר משתמש מקליד ביטוי במנוע חיפוש כגון גוגל, יאהו, בינג ואחרים, הוא מצפה לקבל רשימה של תוצאות רלוונטיות. בעידן בו כל כך הרבה אתרי אינטרנט עשויים להיות רלוונטיים לכל ביטוי, קיימים אלגוריתמים סבוכים המאפשרים למנוע החיפוש לדרג את התוצאות המוצגות, ומתברר כי קיים קשר הדוק בין אחסון אתרים לבין דירוגם.

הסיבה: אחסון אתר במיקום כלשהו עשוי להשפיע על מהירות ההעלאה שלו למשתמש, על זמן התגובה של דפים בתוך האתר ובאופן כללי על חוויית המשתמש. מעבר לרלוונטיות של התוכן שיש באתר, אם הוא מאוחסן באופן שיגרום למשתמש אי נוחות כלשהי, סביר להניח כי מנוע החיפוש ידרג אותו במיקום נמוך, לעתים אפילו נמוך יותר מאתרים שאינם קולעים בדיוק למטרה.

איטי ועצבני

לגורם המהירות בה נטען האתר יש שני היבטים העשויים להשפיע על דירוגו במנועי חיפוש:

מצד אחד ישנם הרובוטים של מנועי החיפוש, אשר סורקים כל הזמן אתרי אינטרנט וכך מאפשרים שמירה על רלוונטיות. אם אתר כלשהו מאוחסן במיקום שמקשה על טעינתו או אפילו קורס מעת לעת, הרובוט עלול לפסוח על סריקת אותו אתר – וכך ייפגע הדירוג שלו ברשימת התוצאות.

מצד שני ישנם הגולשים המגיעים לאתר. אם ייאלצו להמתין זמן רב מדי עד שייטען או יגיב, ועל אחת כמה וכמה אם יקבלו הודעת שגיאה, סביר להניח שהם ייצאו ממנו במהירות. מנועי החיפוש מזהים יציאות מהירות מן האתר ומסיקים מכך שהוא פחות רלוונטי – סיבה נוספת לפגיעה בדירוג.

היבט נוסף של זמני טעינת האתר או התגובה בו הינו חוויית המשתמש. מאחר ומנועי החיפוש אינם מעוניינים להציג למשתמשיהם אתרים שיגרמו להם חוויית משתמש לא-נעימה, הם יעדיפו להציג את האתרים הללו במיקומים נמוכים יותר.

איזו מדינה

לוקליזציה פירושה התאמת האתר למדינה ולקהל היעד שלה, ואחסון אתרים על שרתים מקומיים בדרך כלל נתפס בעיני מנועי החיפוש כרלוונטי יותר מאשר אתרים הנמצאים בשרתים בחו"ל. כך למשל אתר המיועד לקהל גולשים ישראלי יעלה יותר מהר אם הוא יימצא בישראל, מה שמוביל לחוויית משתמש טובה יותר ולערך גבוה יותר בעיני מנועי החיפוש – ולבסוף לדירוג גבוה יותר ברשימת התוצאות. הדבר בולט במיוחד כאשר הגישה לאתרים אלה נעשית באמצעות מכשיר סלולרי כגון טאבלט או סמארטפון, שכן במקרה כזה יש השפעה גם לרשת הסלולרית המקומית, ויהיה לה קל יותר להעלות אתר שנמצא באותה מדינה מאשר במדינה אחרת.

באופן דומה מנועי החיפוש נוטים להעריך לוקליזציה המתבטאת בשמות דומיין בשפת המדינה בה נערך החיפוש (ולכן רואים בישראל יותר ויותר שמות דומיין בעברית), שמות דומיין שיש להם סיומת מקומית (co.il), אתרים שהתוכן שלהם תואם לשפה המדוברת במדינה וכתובות IP מקומיות.

אתרים מרובים

אם אדם אחד מפעיל מספר אתרים שונים שכולם נמצאים על אותו שרת, מנועי החיפוש עשויים לזהות כי כתובות ה-IP של האתרים זהות או דומות, ובמקרים מסוימים בהם קיימים קישורים בין האתרים השונים יתכן והדירוג של כולם ייפגע. כלומר מוטב להפריד בין מקומותיהם הפיזיים של אתרים שונים, או לכל הפחות לבחור בחבילת אחסון המאפשרת הקצאת כתובות IP שונות.

לסיכום

כל אתר רוצה להופיע כמה שיותר גבוה ברשימת תוצאות החיפוש, והשקעה באחסון האתר פירושה השקעה בדירוג. בעת בחירת חבילת אחסון אתרים, מומלץ לוודא כי האתר יימצא על שרת יציב וחזק, להשקיע בהתאמת החבילה אל המדינה בה הוא פועל, ובמקרה של מספר אתרים מומלץ להתייחס אל כל אחד מהם כאתר נפרד בפני עצמו.

איך בוחרים חבילת אחסון אתרים?

איך בוחרים חבילת אחסון אתרים?

כל אתר ברשת האינטרנט שוכן בתוך כונן קשיח המחובר למחשב המכונה שרת. ברגע שגולש כלשהו מקליד את כתובת האתר, הדפדפן שלו משייך את הכתובת לשרת ולתכני האתר שנמצאים בו. אלא שבעת רכישת חבילת אחסון בוחרים למעשה לא רק את המיקום הפיזי של האתר, אלא גם מאפיינים שונים המשפיעים על אופן פעולתו והדרך בה יחוו אותו הגולשים שיגיעו אליו. אז כיצד תדע איך לבחור את החבילה המתאימה לך ביותר?

מה יש בחבילה

חבילות אחסון שונות מתאימות לסוגי אתרים שונים. לדוגמה, אתר שמהווה רק כרטיס ביקור של בית עסק יזדקק לחבילת אחסון שונה מאשר בלוג שמכיל בעיקר טקסטים, שהחבילה שלו תהיה אחרת לגמרי מזו של אתר אמנותי גדוש בצילומים. יש גם הבדל בין אתר קטן המיועד למשפחה ולחברים לבין חנות מקוונת המיועדת למכירת מוצרים ללקוחות. לכן, בטרם תיגש לבחירת חבילת האחסון מומלץ כי תגדיר היטב את הצרכים שעליהם היא אמורה לענות.

נפח

אם בכוונתך להקים אתר שיתבסס רובו ככולו על טקסט, דע כי לנפח המוצע בחבילת האחסון יש חשיבות נמוכה יחסית, שכן תוכן טקסטואלי בדרך כלל תופס מעט מאוד מקום על גבי השרת. צילומים, לעומת זאת, עשויים לשקול הרבה יותר, ולכן אם האתר יכיל כמות גדולה מהם – סביר להניח שתזדקק לנפח אחסון גדול יותר.

ראוי לציין כי ניתן להתחיל עם חבילה הכוללת נפח קטן ואז לשדרגו בהמשך אם יעלה הצורך, אולם עדיף לעשות את השיקול עוד לפני בחירת חבילת האחסון על מנת להימנע מרכישת נפח גדול מדי ללא סיבה.

תעבורה

כמות הנתונים שגולשים מקבלים מן השרת על מנת להיכנס ולגלוש בו היא דבר שראוי לשקול בצמוד לאלמנט הנפח הרצוי. אתר עם נפח אחסון גדול יחסית ותעבורה נמוכה מדי עלול להתרסק או להאט את פעולתו באופן משמעותי אם ייכנסו אליו יותר מדי גולשים, מה שעלול לפגום משמעותית בחוויית המשתמש שלהם ולמנוע מצב שבו יחזרו לבקר בו.

גם ההיפך נכון: לאתר עם נפח אחסון קטן או בינוני לא מומלץ לבחור בחבילת אחסון אתרים הכוללת אפשרות תעבורה גבוהה מדי שלא לצורך.

פרוטוקולים

אתר האינטרנט העתידי שלך יהיה בנוי בשפת תכנות כגון PHP או HTML, ואם מדובר למשל בחנות מקוונת אזי יתכן שתידרש גם להוסיף פרוטוקולי אבטחה לשם אפשרות סליקה.

באופן עקרוני עליך לוודא כי חבילת האחסון שתבחר כוללת תמיכה בפרוטוקולים השונים, אולם כיום רוב מקומות האחסון תומכים בכל הפרוטוקולים העיקריים. כלומר כדאי להיות מודע לעניין, אולם אין צורך לצפות לבעיה בהיבט זה.

דומיין

הדומיין של האתר הוא שורת הכתובת שאותה יקלידו הגולשים בדפדפן על מנת להגיע לאתר שלך. בעוד שבחירת דומיין היא אחד הצעדים הראשונים שעושים בדרך להקמתו של אתר חדש, מומלץ להמתין עם רכישתו, משום שחבילות אחסון אתרים רבות מציעות דומיין בחינם וכן סיוע בחלק הטכני של קישורו אל מקום האחסון של האתר.

תמיכה

לא נעים שהאתר מפסיק לפתע לעבוד מסיבה כלשהי או שמתגלה בו בעיה באמצע הלילה. מה עושים במקרה כזה? חבילות אחסון רבות כוללות אלמנט של תמיכה טכנית מאנשי מקצוע, בהם ניתן להיעזר כדי לפתור תקלות או לשאול שאלות – וגם כאן כדאי לשאול האם מדובר בתמיכה טכנית טלפונית או במייל ומהן השעות בהן היא זמינה.

לסיכום

לא כדאי להקל ראש בעת רכישת חבילת אחסון אתרים. הגדרה מדויקת של האתר ושל האתגרים הניצבים בפניו הם הצעדים הראשונים בדרך להקמתו ותפעולו של האתר.

4 טיפים חשובים לפני שבוחרים לרשום דומיין-מזווית של קידום אתרים

4 טיפים חשובים לפני שבוחרים לרשום דומיין-מזווית של קידום אתרים

מחפשים לרשום דומיין חדש? הכנו במיוחד עבורכם 4 טיפים לרישום דומיין מזווית של קידום אתרים,

ידוע שרישום דומיין הינו שלב כיפי ממש כמו לתת לילד שם, בדרך כלל השאלות שלא תשאלו במידה ואתם לא מכירים את ענף קידום האתרים, עדיין חשוב לדעת.
קרא עוד »